Întrebări frecvente privind e-Factura

Ce este e-Factura

e-Factura este un sistem electronic dezvoltat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) din România, care facilitează și simplifică procesul de facturare și de gestionare a documentelor financiare în mediul digital. Prin intermediul e-Facturii, contribuabilii pot emite, transmite și primi facturi în format electronic, conform standardului XML-UBL. Acest sistem are ca scop reducerea birocrației și a costurilor administrative asociate facturării tradiționale pe hârtie.
Sistemul e-Factura are ca scop principal îmbunătățirea colectării impozitelor și taxelor și in special a TVA.
În acest sens toți agenții economici vor trebui să genereze e-facturi în format .xml care să fie încărcate apoi pe site-ul ANAF, în S.P.V. 
Tot din S.P.V. agenții economici vor putea să descarce aceste e-facturi primite de la furnizorii lor.

Ce reprezintă factura electronica?

Factura emisă, transmisă şi primită într-un format electronic structurat de tip XML care permite prelucrarea sa electronică și automată.

Unde pot găsi aplicațiile web puse la dispoziție de ANAF?

Aplicația web pentru completarea unei facturi se gasește aici: https://www.anaf.ro/CompletareFactura/faces/factura/informatiigenerale.xhtml
Validarea unui fișier .xml se poate face aici: https://www.anaf.ro/uploadxmi/
Transformarea unui fișier .xml in .pdf se poate face aici: https://www.anaf.ro/uploadxml/

Pentru generarea unui fișier .xml in .pdf este obligatoriu să folosesc aplicația pusă la dispoziție de ANAF?

Nu este obligatoriu să folosiți aplicația pusă la dispoziție de Ministerul de finanțe. Se pot converti în .pdf .xml-urile primite folosind atât aplicațiile puse la dispoziție de ANAF, cât și alte programe, gratuite sau cu plată, ce pot face această conversie. Puteți căuta și utiliza aceste aplicații alternative în funcție de preferințele și necesitățile dvs. Cu toate acestea, este important să vă asigurați că aplicația sau serviciul pe care îl utilizați respectă standardele și cerințele fiscale în vigoare în România.

Dacă am SPV pe CNP este necesar să fac altceva pentru a vedea facturile?

Pentru a putea transmite și primi facturile electronice în SPV, este necesar să vă autentificați prin intermediul certificatului digital. Prin urmare este necesar să vă faceți SPV pe CUI (nu CNP). 
Pașii necesari pentru înregistrare sunt prezentați în acest articol: https://happyweb.ro/articol/pasii-inregistrarii-in-spatiul-privat-virtual-spv-pentru-persoane-juridice
Dacă doar primesc facturi este necesar să mă înregistrez?
Da, este necesar SPV pe CUI, chiar dacă nu emiteți facturi.
Pașii necesari pentru înregistrare sunt prezentați în acest articol: https://happyweb.ro/articol/pasii-inregistrarii-in-spatiul-privat-virtual-spv-pentru-persoane-juridice

Sunt administrator în două sau mai multe firme. Ce trebuie să fac pentru a putea trimite și vedea facturile de la furnizori?

Este necesar să aveți un certificat digital. Lista furnizorilor de certificate digitale se găsește aici: https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/tl/RO
Apoi trebuie să vă înregistrați fiecare firmă urmând pașii de aici: https://happyweb.ro/articol/pasii-inregistrarii-in-spatiul-privat-virtual-spv-pentru-persoane-juridice
Pentru fiecare firmă este necesar să faceți câte o solicitare. Atenție: adresa de e-mail trebuie să fie aceeași declarată pe certificatul digital.

Dacă emit facturi către persoane fizice, este necesar să le trimit în SPV?

E-Factura este implementată la nivel B2G și de anul acesta B2B.
Trebuie să emiteți e-factura pentru persoane fizice doar dacă oferiți servicii care sunt achitate cu vouchere de vacanță de către o persoana fizică. 

Dacă emit facturi către persoane juridice din afara României, este necesar să le trimit în SPV?

NU. Momentan, în SPV se trimit facturile către persoane juridice doar din România.

Care este termenul maxim de trimitere a e-Facturii?

Termenul este de 5 zile lucrătoare în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2024 (conf. legii 296/2023) și de 5 zile calendaristice după 1 iulie (conform OUG 120/2021 modificată prin OUG 115/2023).

Am trimis o factură și am erori de validare. Cum pot converti fișierul XML în PDF?

XML cu erori nu poate fi transformat în PDF. Trebuie să deschideți fișierul XML cu un editor de text, de exemplu cu Notepad sau Notepad++
 

Ai o întrebare despre e-Factura? Scrie un comentariu și voi încerca să te ajut!

Despre autor

Ana-Maria Ispas

Scrie un comentariu

* Campurile marcate cu * sunt obligatorii