Implementarea unei strategii omnichannel de marketing online aduce cele mai bune rezultate pentru că permite comunicarea optimă dintre brand și consumatorii care fac parte din grupul țintă pe toate canalele (sau cele mai multe) pe care aceștia le utilizează oferind o experiență pozitivă, consistentă și personalizată în funcție de nevoile specifice ale acestora.
Canale de comunicare
Comunicarea consistentă pe toate canalele de comunicare utilizate de consumatori în contextul actual al dezvoltării rețelelor sociale, motoarelor de căutare, sistemelor de marketing prin afiliere, publicațiilor online și platformelor video și audio presupune crearea de conținut în formatul specific fiecărui canal de comunicare. Este nevoie de foarte mult conținut de calitate, variat și adaptat atât pentru segmentul țintă cât și pentru specificul canalului de comunicare ales. Acest lucru implică resurse, multe resurse de care compania s-ar putea să nu dispună. Companiile mari pot aloca resursele respective și în măsura în care identifică oportunități de creștere prin utilizarea strategiilor omnichannel alocă aceste resurse: lucrează cu experți în marketing online, cu profesioniști specializați pe un singur canal de comunicare și dezvoltă departamente interne care gestionează crearea de conținut și distribuirea acestuia.
Etape în customer journey și adaptarea mesajului
Concret, consumatorii din grupul țintă sunt ajutați să înceapă customer journey și să parcurgă toți pașii acestei călătorii de la primul contact cu brandul până la cumpărare și servicii post-vânzare.
Audiența rece poate fi expusă pentru prima oară la produsele și serviciile vândute prin campanii de creștere a notorietății (brand awareness). Pentru această etapă sunt foarte utile campaniile Google Ads Rețeaua de Display, influencer marketing pe rețelele de socializare, creare de conținut în format text, imagine, audio și video în legătură cu brand-ul companiei, produsele și serviciile acesteia.
Audiența caldă, deja familiarizată cu brand-ul dar care încă nu a luat decizia de cumpărare poate fi încurajată în acest sens prin campanii Google Ads Rețeaua de Căutare și prin campanii care promovează produsele prin marketplace-ul Google (Google Shopping), campanii de vânzare folosind feed-uri de produse pentru Facebook și Instagram, urmărirea potențialilor clienți prin utilizarea platformelor de remarketing și utilizarea de landing page-uri bine construite care oferă informații relevante pentru consumator și fac experiența de cumpărare ușoară și plăcută.
Relația cu consumatorul
Interacțiunea cu mesajele din rețele sociale ale brandului, dialogul cu comunitatea online a brandului și înscrierea la newsletter ajută la stimularea interacțiunii dintre consumator și brand și permite companiei să întrețină relația cu acesta. Optimizarea costurilor activităților de marketing online începe cu creșterea customer life time value. Clienții mulțumiți care utilizează în mod repetat produsele sau serviciile companiei și care interacționează cu brandul sunt baza solidă care asigură creștere sustenabilă pe termen lung.
Factori care influențează rezultatele strategiei omnichannel
Dezvoltarea și implementarea unei strategii omichannel presupune efort, coordonare, investiții și răbdare. Rezultatele nu apar instantaneu dar într-un orizont de 3-6 luni efectele comunicării omnichannel încep să se facă simțite. După 6-12 luni se văd rezultatele efective și se poate evalua eficiența strategiei alese. Aceste intervale de timp sunt printre cele mai optimiste estimări posibile, nu sunt fixe și depind de o mulțime de factori ca resursele alocate, calitatea conținutului creat, viteza de decizie și implementare, concurență, targetare corectă, context socio-economic, sezonalități specifice domeniului și multe altele. Acești factori influențează rezultatul final și pot face diferența dintre o campanie omnichannel de succes și un eșec.
Pot utiliza strategiile omnichannel într-o companie mică?
Companiile mai mici, care nu pot aloca resursele necesare abordării omnichannel se pot concentra pe unul dintre canalele de comunicare. Personal, consider că este mai util să se aloce toate resursele către un singur canal bine ales decât ”facem câte puțin din toate” pentru că această abordare rare ori aduce rezultatele sperate și în scurt timp se transformă în ”facem nimic din toate”.
Concluzie
Strategiile omnichannel de marketing online sunt mai eficiente decât utilizarea separată a canalelor de comunicare dar necesită alocare de resurse, motiv pentru care nu sunt recomandate tuturor jucătorilor de pe piață. Companiile care nu pot susține o abordare omnichannel pot alege să înceapă cu un canal de comunicare și apoi să adauge altele pe măsură ce bugetul o permite. Este important să aleagă canalul de comunicare cel mai potrivit, fie că este vorba de SEO, campanii Google Ads, campanii Facebook, campanii Instagram, campanii LinkedIn, campanii de influencer marketing, email marketing sau marketing prin afiliere.
Scrie un comentariu