De ce nu (mai) funcționeză campaniile Google Ads?

În ultimul timp am auzit din ce în ce mai des antreprenori în mediul online care se plângeau că nu mai funcționează promovarea prin campanii PPC (Pay Per Click), în special Google Ads și că se gândesc să vândă exclusiv prin marketplace-uri sau chiar să închidă afacerile. În cel mai recent raport GPeC Ecommerce România piața vânzărilor online a depășit 6 miliarde de euro pe an, înregistrează creșteri anuale cu două cifre și încă suntem mult sub media europeană la cumpărăturile online. 
Aparent cele două situații sunt contradictorii: pe de o parte eficacitatea campaniilor ppc scade iar pe de altă parte piața este în creștere accelerată și cu perspective optimiste pentru viitor. Spun aparent, pentru că scăderea eficacității campaniilor Google Ads resimțită de micii antreprenori digitali este perfect explicabilă în contextul creșterii pieței de ecommerce. De la începutul pandemiei, foarte mulți antreprenori s-au orientat spre vânzările online anticipând creșterea dată de epidemia de frică față de interacțiunile în persoană. De teamă să nu se îmbolnăvească, foarte mulți consumatori au căutat alternative online pentru achiziția produselor și serviciilor de care aveau nevoie. 
Cum costul unui serviciu de creare magazin online este destul de redus pentru funcționalități de bază și un număr mic de produse (situație în care se găsesc cei mai mulți antreprenori la început de drum) au apărut multe afaceri noi pe piața de ecommerce din România. După ce magazinul online a fost gata și populat cu conținut în general și cu produse în special, foarte mulți antreprenori au constatat că simpla existență a magazinului online nu este suficientă pentru a genera comenzi. Aveau nevoie de marketing online.
Cel mai la îndemână instrument de vânzări pentru cei mai mulți a fost, și este în continuare, Google Ads. Folosind anunțuri sau un feed de produse încărcat în Google Merchant puteau atrage rapid vizitatori în magazinul online și genera vânzări. O soluție relativ simplă și care produce rezultate imediat sau în foarte scurt timp. Problema este că Google Ads funcționează pe un sistem de licitație: cu cât sunt mai mulți vânzători în aceeași nișă, cu atât va crește costul per click. Consecințele imediate sunt atragerea unui număr mai mic de clienți potențiali cu același buget și diminuarea profitabilității investiției în acest canal de comunicare. 
În plus, apariția multor competitori într-un timp relativ scurt a creat și o stare de confuzie în rândul consumatorilor, aceștia alegând în general să cumpere de la brand-uri cunoscute în detrimentul noilor veniți. În timp, diminuarea return on advertising s-a simțit din ce în ce mai mult și a condus la concluzia că Google Ads nu mai merge.
Renunțarea la campanii PPC Google Ads nu este însă soluția. Există și varianta identificării unei strategii de comunicare online care îmbină campaniile de creștere a notorietății cu campaniile de vânzări pay per click, identificarea de cuvinte cheie cu concurență mai mică pentru a crește eficiența cheltuirii bugetului de marketing online, îmbunătățirea conținutului și SEO. 
O astfel de strategie, adaptată provocărilor și oportunităților concrete ale fiecărei afaceri, și aplicată consecvent pe o durată medie sau mare conduce la rezultatele dorite dar necesită răbdare și investiții.

Link sursa: https://www.freepik.com/photos/travel

Despre autor

Daniel Ispas

Scrie un comentariu

* Campurile marcate cu * sunt obligatorii