ROAS (Return on Ad Spend) este un indicator foarte util pentru antreprenori pentru că măsoară eficiența cheltuirii bugetului de marketing. ROAS este folosit pentru a evalua eficiența campaniilor de marketing online dar și pentru evaluări comparative între canalele de comunicare. În cazul comerțului online cât obții pentru fiecare leu investit în marketing este greu de determinat fără acces la datele de vânzări și retururi pe o perioadă mai mare. Vânzările sunt influențate de mai mulți factori care nu au legătură imediată cu campania analizată ca nivelul prețurilor, credibilitatea vânzătorului, complexitatea procesului de comandă, variația cererii pentru produsul sau serviciul respectiv, experiența de cumpărare, serviciile post-vânzare.
În cazul magazinelor online care desfășoară campanii de Google Ads ROAS se calculează ca raportul dintre totalul valorii comenzilor și bugetul cheltuit de campania Google Ads în perioada considerată. ROAS ajustat ține cont și de totalul retururilor și costurile de administrare a campaniei, deci raportul dintre totalul valorii comenzilor minus totalul valorii retururilor și bugetul alocat plus comisioane administrare.
Pentru că este un indicator atât de util și care se bucură de notorietate în rândul antreprenorilor văd multe agenții de marketing online care garantează creșterea ROAS dacă se lucrează cu ele. Nu consider nimic greșit în garantarea creșterii eficienței campaniilor de marketing online dar valorile la care se presupune că se ajunge mi se par nerealiste. Creșterea ROAS cu peste 100% este posibilă doar dacă se preia un cont cu campanii neoptimizate deloc. Dacă sunt multe lucruri greșite, atunci prin corectarea lor pot apărea rezultate fantastice. Dar dacă lucrurile au fost făcute relativ corect îmbunătățirile aduse produc variații de maxim 10-20%.
În cele mai multe cazuri, beneficiul real la schimbarea unei agenții care a produs rezultate cu una nouă care promite rezultate spectaculos mai bune este scăderea costurilor de administrare. Scădere care are asociat riscul ca noua agenție să strice o parte din lucrurile făcute bine și să afecteze performanțele afacerii.
În opinia mea, partea de garantare ridică destul de multe suspiciuni. La nivel de conversație se poate garanta orice dar ce garanții efective se pot aduce? Introducerea în contract a unor penalizări în caz de performanțe scăzute pare să fie cea mai la îndemână opțiune și orice agenție care garantează creșterea ROAS ar trebui să o accepte fără probleme dacă nu chiar să o propună de la bun început. În realitate lucrurile nu prea se întâmplă așa. Garanțiile agenției de marketing online se rezumă la declarații și ”ne asumăm” dar nimic efectiv.
Noi ne informăm clienții de la bun început că nu le putem garanta rezultatele dar le putem garanta că facem tot ce știm și putem pentru a atinge obiectivele de stabilite. Încercăm să ne facem o imagine cât mai exactă asupra business-ului respectiv pentru a-i putea sugera antreprenorului să corecteze probleme care țin de organizarea afacerii și facem promisiuni pornind de la această evaluare. De asemenea, nu impunem o perioadă contractuală mai mare de 3-6 luni. Consider că 6 luni sunt suficiente pentru a ne implementa strategia de marketing aleasă și să livrăm rezultate. În acest fel, clientul poate să înceteze colaborarea cu ușurință dacă este nemulțumimt de rezultatele livrate.
Scrie un comentariu