De ce investiția în SEO este cea mai eficientă pe termen lung?

Sunt foarte multe afaceri care nu pot aloca lunar un buget de marketing online mai mare de 3-400 de euro și care încearcă să obțină rezultate folosind campanii Google Ads sau campanii Facebook Ads. De cele mai multe ori aceste încercări nu au succes deoarece bugetul este prea mic raportat la o lună. Nu spun că nu se pot obține rezultate mulțumitoare folosind aceste metode de promovare cu bugete mici dar rata de succes este destul de redusă. 

De ce nu am rezultatele dorite?

Atât campaniile Google Ads cât și campaniile Facebook au nevoie de o perioadă în care reclamele să fie difuzate și potențialii clienți să aibă șansa să vadă de mai multe ori aceeași reclamă. Când bugetul zilnic este foarte redus șansele ca acest lucru să se întâmple sunt destul de mici, ceea ce duce la rate de conversie scăzute. În cele mai multe cazuri, antreprenorul va trage concluzia că aceste metode de promovare online nu funcționează și va întrerupe difuzarea reclamelor. Când ia această decizie practic acceptă că bugetul cheltuit până în acel moment este o pierdere și nu se așteaptă la schimbări pozitive în viitor.
În cazul campaniilor Google Ads și Facebook în momentul în care bugetul este epuizat sau campaniile au fost oprite site-ul nu mai obține trafic din acestea. Cât timp se afișează reclamele site-ul obține accesări și conversii dar efectul pe termen lung este foarte redus. Este posibil clienții care au fost satisfăcuți de experiența de cumpărare să revină pe site ulterior dar procentajul este destul de redus.

Ce e diferit dacă aleg SEO?

Același buget care este prea mic pentru campanii Google Ads sau Facebook este suficient pentru SEO. Optimizarea pentru motoarele de căutare aduce beneficii pe termen lung și se poate dovedi foarte eficientă ca investiție pentru companie. Dacă în cazul reclamelor plătite traficul obținut sau conversiile generează costuri, în cazul traficului organic costurile nu sunt proporționale cu traficul sau conversiile obținute. Nu se plătește pentru traficul organic dar pentru a obține acest trafic este nevoie de muncă ceea ce implică investiții. Cum costul per click este în creștere pentru cele mai multe cuvinte cheie folosite în campaniile Google Ads Rețeaua de Căutare rentabilitatea investiției în SEO crește și ea. Să presupunem că prin munca de SEO site-ul tău ajunge să  obțină organic 100 de vizitatori pe zi din rezultatele organice la căutarea unui cuvânt cheie reprezentativ pentru nișa afacerii tale. Dacă același cuvânt cheie în Google Ads are un cost per click (CPC) de 3 lei înseamnă că economisești 300 de lei pe zi. Dacă acest lucru se întâmplă pentru 10 cuvinte cheie, 3000 de lei pe zi reprezintă o economie considerabilă.

Dacă SEO este atât de eficient de ce atât de mulți antreprenori folosesc reclamele plătite?

SEO făcut corect presupune analiza concurenților, crearea de conținut de calitate care conține sintagmele vizate, validarea acestuia în rețelele sociale, link-building și multe alte activități care trebuie făcute în mod continuu. Foarte mulți antreprenori nu au răbdare să vadă rezultatele muncii de SEO și evaluează rezultatele înainte ca acestea să apară. Pentru a creea conținut de calitate este nevoie de comunicare cu antreprenorul și implicarea acestuia efectivă. Este dificil să aduci ceva nou și valoros pentru vizitator fără a apela la experiența directă a antreprenorului. Conținut care prezintă aceleași idei disponibile pe alte zeci sau sute de site-uri într-o formă aproape identică nu reprezintă conținut de calitate și algoritmul Google observă rapid acest lucru. Efectul este că nu se ating obiectivele stabilite pentru că algoritmul nu are nici un motiv să poziționeze mai bine conținut mediocru în detrimentul celor care au conținut de calitate și aduc plus valoare. 

Se poate garanta prima pagină pe Google?

Da, se poate dar nu se poate garanta un timp în care se va obține acest rezultat. Este necesar să se analizeze principalii competitori (sunt ușor de identificat pentru că se găsesc pe prima pagină pentru termenul vizat) și să se facă mai mult și mai bine decât tot ce fac ei în domeniul SEO. Este necesar de mai mult conținut de calitate, frecvență de publicare mai bună, link-building mai bun și cu frecvență mai bună, optimizarea on-page, integrarea rețelelor sociale în strategia SEO, etc. Toate făcute mai bine și mai mult garantează că site-ul va urca pe prima pagină. În funcție de câte lucruri fac competitorii mai bine va dura mai mult sau mai puțin.

Nu putem să punem niște ”coduri” care să ne aducă pe prima pagină?

Utilizarea unor mici trucuri sau tehnici care influențează algoritmul pe termen scurt produce efectele dorite rapid dar poate aduce și penalizări de lungă durată. Recomand evitarea lor pentru că o astfel de scurtătură vă poate anula munca de ani de zile în SEO.

Cât durează să văd rezultate?

în primele 6 luni se vor observa mai multe cuvinte cheie care generează afișări iar în primul an vom observa că Google aduce organic mai mult trafic pe site. Rezultate în afacerea ta se văd de obicei între 1 și 2 ani mai târziu dar aceste durate depind de competitivitatea nișei, buget, piața potențială totală, specificul nișei și alți factori.

Concluzie

Este mai eficientă investiția unui buget mic în SEO decât în campanii Google Ads sau campanii Facebook și de fapt în orice alt tip de campanii de marketing online. Dezavantajul principal este că efectele se văd după o perioadă mai mare. Tu investești în SEO pentru site-ul tău? 

Despre autor

Daniel Ispas

Scrie un comentariu

* Campurile marcate cu * sunt obligatorii